Shopping i en hundekjører's liv

Shopping i en hundekjører's liv

fredag 27. august 2010

Familylife part two

Recoleta
Det ble noen bonusdager i Buenos Aires som jeg har provd aa utnytte som best mulig. 2 uker med spansktimer er unnagjort. Skjonner at det kan vaere provoserende for dere som jobber og staar opp tidlig hver dag, men jeg synes det var et sabla slit aa staa opp kl 06.30 for aa ta toget til skolen hver dag. Naar jeg saa forst kom dit var det veldig goy, masse morsomme mennesker og et funn av en spansklaererinne. Dagene har vaert fylt med sigthseeing i medelevers respektive bydeler naar de er i BA. Mest imponert var jeg nok av kirkegaarden i Recoleta. Her kan de rike bygge monumenter for aa vise hvor rike de er ogsaa naar de er dode. Facinerende!


Et gatehjorne i Recoleta
Graven til Evita

Skolen viser seg ogsaa aa vaere et funn av en skole. Paa ettermiddagen og i helgene arrangerer de turer hvor enn det matte vaere. Saa naar muligheten for aa dra aa teste Polo kom opp var jeg ikke vond aa be. Sammen med fire andre fra skolen leide jeg bil og kjorte ut til bondelandet utenfor BA. Utenfor en liten by kalt Mercedes har en tidligere profesjonell polospiller slaatt seg til ro med sine 60 hester og to polobaner. Det aa kjore bil i BA er ikke helt det samme som i trygge Norge, det var spennende nok aa komme seg ut av byen uten riper i lakken og dertilhorende whiplash. Naar vi saa kom oss ut av byen var det like spennende aa navigere seg fram til Estanciaen (ranchen) blandt alle de enorme ranchene i omraadet.

Slutt paa veien og vi ANER ikke hvor vi er..

Vel fremme etter diverse omkjoringer blir vi mott av verdens hyggeligste polospiller paa verdens fineste ranch. Vi faar utdelt hjelmer, leggbeskyttere og hver sin hest. Min heter sjarmerende nok Gaasemor (pa spansk) og er ikke veldig imponert over at vi skal spille polo sammen.

Klar for polo

De andre var alle nybegynnere paa hesteryggen, men det var ingen kjaere mor for noen. Forst 1,5 time med lett introduksjon og en herlig tur i omraadet. Saa fikk rompene hvile litt mens vi spiste deilig asado fra parillaen. Jeg er blitt en storspiser her nede og fikk i meg mer enn min andel kjott, umulig aa stoppe naar det er saa godt. Litt dessert paa toppen av det hele og vi var klare for aa spille Polo. Aa styre en hest med to hender, null stress. Aa styre en hest med venstre haand og slaa en ball paa strl med en tennisball i full gallopp... VELDIG vanskelig, og ikke minst fysisk krevende. Har aldri vaert saa sliten paa hesteryggen noensinne. Etter en time med aa prove aa treffe ballen var vi helt utslitte og gikk for aa se de proffe spille.

Meg og Pancita

Profesjonelle jugadores del Polo

Etter aa ha provd spillet selv var jeg intet mindre enn imponert over aa se hvordan det skal gjores. 4 paa hvert lag spiller 8x8 minutter i full gallopp. Underveis bytter de hester flere ganger da hestene rett og slett blir utkjort av aa lope nonstop. Jeg hadde problemer nok med aa treffe ballen paa hoyre side av hesten min, disse gutta spiller paa begge sider og mellom bena paa hesten om det er nodvendig. Skulle onske jeg hadde mer tid til aa laere dette spillet, ble veldig fasinert. Desverre er det nok ikke noe for min okonomi.. jeg har ikke raad til 10 hester...


MMMMMMMMMM!

Bor fortsatt hos min 70 aar gamle og svaert fargerike "adoptivmor" og ble sondag morgen vekket til en deilig frokost i 10.00 tiden. Frokosten ble avlost av at ei venninne kom med hjemmelaget caneloni og friske jordbaer for lunsj for Nico og Christina kom med kake og te i to tiden. Som for aa toppe hele dagen ble jeg innvitert paa asado hos Nico og Christina. Unodvendig aa nevne at jeg rullet i seng paa kvelden.


Nico, Christina og jeg neier pent for selvutloser ;-)
Caminito

1 kommentar:

  1. Så kult du har det :)

    Vi gleder oss til å høre alt om turen!!!

    SvarSlett