Shopping i en hundekjører's liv

Shopping i en hundekjører's liv

torsdag 15. juli 2010

Huayna Potosi og Illimani


Kjapp rehab (som Torbjorn sa det) i byen i to netter og deretter ut paa nok en tur i Bolivias fjell. Maalet denne gangen er den relativt turistifiserte Huayna Potosi paa 6088 m.o.h. Mange byraaer kjorer guidede turer paa 2 dager og 1 natt med uakklimatiserte klienter (turister). Greit nok kjorer de baerere og sover paa refugioen, men det er likefullt litt lotteri aa gaa opp paa 6000m uten akklimatisering. Jeg har jo etterhvert innsett at jeg er paa tur med noen selvpinere, vi har derfor ikke oppe til diskusjon om det skal baeres eller ikke. Vi kjorer telt og baerer da vel tinga vaare selv!! ;-) Skal innromme at knaerne ble tunge i bakkene opp til basecamp paa 5130 meter med sekken paa ryggen. Litt misunnelig i blikket naar jeg saa tomreipa turister plystre seg opp til refugio.

Bjorn og Oyvind pumper vann til teamet 

Paa forhand hadde vi faat hore av Sergio at det ikke var vann i campen, heldigvis har Hilde en rensepumpe saa vi fikk smeltet sno og renset til mat og drikke det neste dognet. Refugioen hadde ogsaa 1 cola og noen liter vann aa avse til teltboerlaget, pluss utedo. Luksus!!

Magnus og Hilde hadde bestemt seg for franskeruta opp til toppen, da fikk de 300 m med face aa bryne seg paa. Oyvind var campmanager grunnet sykdom. Jeg, Bjorn og Torbjorn gikk for normalveien. En 6 timers trasketur opp og 1-2 timer ned. De 10 forste minuttene var helt nydelige, etter det var hvert skritt en kamp. Kvalmen steg og steg i takt med hoydemeterne,og jeg kan takke den magiske kombinasjonen av paracet og ibux samt mine to taulagskamerater for at jeg satt paa toppen noyaktig 6 timer etter at vi forlot teltet. Underveis saa vi lysene fra El Alto skinne mot oss i nattemorket og vi fikk nyte soloppgangen, en vakker gaatur for de som har overskudd til aa nyte.


Sliiiiiiten paa 6088m.o.h

Illimani - 6429? m.o.h

To netter til paa rehab og teamet selet paa for Illimani, jeg var saa sliten etter Huayna og Condoriri at jeg paa forhaand bestemte meg for aa kun gaa opp til basecamp paa 5500m. to netter og en dag med rehab foltes for lite for ei forstereis jente som meg. Det var uansett verdt turen aa gaa opp til basecamp for det var en nydelig tur og kroppen fikk henta seg inn. Etappe en av turen var en tre timers kjoretur gjennom Star Wars lignende landskap og skarpe svinger med laaaaangt ned paa den ene siden. Deretter fikk vi oss to timer med gange oppover en nydelig dal til basecamp paa ca 4500 m. Veldig ydyllisk sted med saueflokker, lamaer og esler gressende paa alle kanter. Mektige Illimani var hele tiden i horisonten og trakk blikkene vaare oppover.
Standard hovedvei i Bolivia

Stakkars Oyvind var fortsatt ikke frisk, han hadde stadige pauser for aa rope paa "elgen" opp gjennom lia. Noe som sikkert hadde faatt de fleste til aa trekke seg fra aa skulle gaa opp til 6400 meter det neste dognet, men ikke Oyvind. Han ville ikke gi opp uten kamp etter aa ha tilbringt de siste to turene i camp uten aa faa sett noen topp. Neste dag var vi derfor fortsatt 6 personer i folget opp til High Camp, nok en herlig dag med gaaing i fantastiske landskaper. Solen som har fulgt oss hver eneste dag siden vi kom til landet stod hoyt paa himmelen ogsaa denne dagen. Vi kom alle noenlunde friske og raske opp til camp og dagens praktiske gjoremaal med vannpumping og koking ble unnagjort av Hilde og Bjorn. Jeg kunne legge meg i posen i 18.30 tiden, god og mett etter en deilig viltgryte fra drytech beholdningen. Akkompagnert av bre'ens ras og sprekkelyder fik jeg til slutt sove, godt aa vite at jeg ikke skulle staa opp klokken 02.00 for aa gaa 1000 hoydemeter. Ble uansett vekket av de andres ikke akkurat diskrete avmarsj paa morningen, har med to sosken i laget og det merkes. ;-) Neste gang jeg vaaknet var en brite som returnerte til camp med uforrettet sak, 6400 uten akklimatisering ble for toft. Deretter ble jeg tilslutt rykket ut av posen av at Magnus og Bjorn returnerte til Camp. De hadde "mistet" Oyvind allerede etter en halvtime, han var for syk til aa klare aa naa toppen. Magnus og Bjorn derimot var oppe og nede igjen paa imponerende 6,5 time fra high camp.

Solnedgang fra High Camp

Med troppene samlet igjen var det bare aa starte paa nedstigningen til landsbyen der vi hadde avtalt pick up. Saa var det hjem til La Paz atter en gang og ny runde paa steakhouse. Kroppen vil ha biff etter fjelltur ;-)

1 kommentar:

  1. Så fantastisk!
    Alle gutta her gleder seg til du kan ta dem med på høye topper å lære dem litt mountanering :)

    SvarSlett