Shopping i en hundekjører's liv

Shopping i en hundekjører's liv

torsdag 22. juli 2010

Med lue og lusekofte i jungelen

"Trenger ikke dunjakke og ullundertoy i jungelen vel? Legger det igjen jeg ass...."
Uidentifisert gnagerfamilie, aner ikke hva de heter..

Tidlige morgentimer paa fjellet for solen stod opp gikk vi aa dromte om hvor deilig det skulle bli aa komme seg ned til jungelen aa faa litt varme for Magnus stikker hjem til Norge. Vi hadde tre uker tidligere vaert som snarest innom jungelen naar vi syklet fra Sorata til Guanay og da var det shorts vaer. Vi badet til og med i elva til lunsj den ene dagen. Overraskelsen var derfor stor naar vi landet paa Rurrenabaque airport og innsaa at det var jaevlig kaldt ute. Alle varme klaer laa igjen paa hotellet i La Paz, jeg hadde ikke med meg lue engang. BRRRR! Vaerre ble det da jeg oppdaget at ingen hus i Rurre har vegger, kun myggnetting og tak og at alle serveringsteder bare har tilnaermet uteservering med meny basert paa laaaangt varmere forhold. Iskald ol og frozen drinks er ikke det jeg har mest lyst paaa naar jeg hakker tenner. 

Vi var effektive naar vi ankom og fikk booket oss med paa en tur til Pampas'en neste morgen. Satset paa at vaeret bedret seg ila natten og at baattur opp gjennom elven paa Pampas'en ville bli en solfyllt dag. Desverre vaaknet vi til taktfast regn utenfor myggnettingen. Jeg hadde iallefall med regnbukse, som dermed ble forste gang siden barnehagen at jeg har hatt paa regnbukse. (Familien nordhus eier ikke regntoy..) Magnus derimot hadde en heller lite vanntett bukse aa kle paa seg mot det iskalde holjeregnet. Men vi la allikevel i vei mot to dager og en natt for aa se paa dyrelivet. Forste del av turen var en tre timer i jeep paa en standard Boliviansk grusvei som i regnet forandret seg til et gjormebad. Etter spennende tre timer med sladding hit og dit p.g.a daarlige bakdekk og med boliviansk musikk paa full guffe var vi klare for en tre timers baatur i aapen baat oppover elven. Dyrelivet var naturlig nok ikke paa sitt beste i det iskalde regnet, men fikk da sett flere krokodillevarianter, rare dyr fra gnagerfamilien, rosa delfiner og en hel haug med ulike fugler. Jeg var mest happy med delfiner, endelig fikk jeg hilst paa Flipper. Kveldsutflukt for aa se oynene til krokodillene reflektere i lyset fra hodelykten var ogsaa spennende. Masse store orange oyne som lyste mot oss mellom buskene, ganske kult skue for en kaalhandler fra Kirkenes.
 en sulten krokodille...

Natten bak myggnettingen ble iskald, ett pledd var det vi fikk aa holde varmen med. Det ble derfor nok en natt med alle klaerne paa i fosterstilling. Morgenen grydde og frokost kom paa bordet, all den varme te'en hadde vi drukket opp dagen for, saa da brast haapet om aa faa tilfort noe varmt til den frosne kroppen. Kokken hadde iallefall bakt smultringer og annet fettholdig bakverk til frokost saa kaloriinntaket var det ingenting aa si paa. Vi droppet tilbudet om baatur for aa fiske piraja og rullet oss inn i vaert vaart pledd mens vi ventet paa retur til Rurre. De andre i vaar gruppe skulle vaere tre dager, saa vi byttet om til vaer vaar annnen gruppe og forberedte oss paa baaturen tilbake til bilen. Heldigvis hadde vaar spansktalende engelskguide helt glemt av at vi skulle hjem en dag tidligere og vi maatte sitte i baugen paa vaer vaar baat hjem. Ryggen til regnet var et godt alternativ spor du meg.  Vel fremme ved bilene var det fortsatt uklart om vi hadde plasser tilbake til by'n. "jeg tror det kommer to biler" var svaret vi fikk fra han som hadde faatt oss i fanget, senere fikk vi utpekt en bil med aapent panser og syv Bolivianere glanende ned i motorrommet. Bilen saa ikke ut til aa vill starte med det forste saa det var bare aa ta livet med ro en stund til. Tilslutt fikk vi endelig stuet oss inn i en jeep med 6 andre og tatt fatt paa hjemveien. Nok en spennende biltur med 2x180gr snurr paa den glatte veien. Ikke kjedelig aa kjore bil i Bolivia! Paa kvelden hooket vi opp med gjengen fra bilen og da kom vi paa at vi hadde mott hverandre tidligere paa restaurant i La Paz. Hilde og Torbjorn hadde skravlet med nabobordet en kveld og det var samme gjengen som vi var paa pampasen med. Small world!

Alejandro fra Pampasturen hadde anbefalt at vi maatte spise pa Campo del Casa i Rurre. Naar sovnen var gnidd ut av oynenen etter nattens favntak strenet vi rett og fikk den beste frokosten siden Jeanettes frokost i Oslo naar vi dro. En fantastisk varm kakao (den var saa god at jeg maate bestille to kopper) laget av bonner fra traer i omraadet, verdens beste muesli med frukt og honning, omelett og croisant fra det lokale franske bakeriet. Jeg var i himmelen og gledet meg til middag paa samme sted. Vi hooket opp med tre fra Pampas turen og dro tilbake for middag. Dama som eier stedet lager all maten fra bunnen av og det tar to timer eller mer aa faa maten, men hvilken gudommelig mat. Jeg valgte dagens fisk med ingefaer og honningsaus, samt potetpure og blomkaalterte som tilbehor. Fisken var en lokal variant, fisket i Beni river. Blanqadillo eller noe i den duren, iallefall en hvit fisk paa rundt 10 kg fikk jeg vite. Smakte i naerheten av kveite og traff meg midt i hjertet. MMMMMM!!

 Veldig fornoyd med aa ha faat kjopt lue (ja den er jaevlig stygg)

Siden det hadde vaert saa kaldt valgte vi aa utsette turen var inn i selve jungelen med en dag. Vaermeldingen sa at det skulle bli et tre dagers vaervindu fra mandag/tirsdag av. Vi dro mandag og vaeret var saann passe, opphold og lettskyet, rundt 15 grader. Til min store glede og enorme lettelse ble det varmere og varmere etterhvert som vi naermet oss Serere, stedet vi skulle tilbringe de neste 3 dagene og 2 nettene vaare. Vi hadde booket tur med Madidi travel, Serere er deres private park utenfor selve Madidi nasjonalpark. Stedet drives non-profit og med en okologiosk profil. Vi ble onsket velkommen til dette herlige stedet av Cappuchin apekatter i traerne og sola paa himmelen. Endelig kunne jeg ta av en av de to ullgenserne jeg hadde hatt paa nonstop de siste 4 dagene. Dagene gikk med til hikingturer innover i jungelen for aa se etter spennende dyr, fugler og planter. Vi fikk sett baade smaa chinchilla aper, tarantella, raadyr, jungelhone, skreamingbird, en liten kamelon, mange giftige maur baade smaa og gigantiske, samt masse fugler jeg ikke aner navnet paa. Og selvfolgelig drossevis av planter og traer som hadde baade den ene og andre egenskapen. Digga jungelen og kunne lett tilbringt flere dager der, iallefall etter at sola kom tilbake.

En liten Chinchilla apekatt i treet

 Tarantella

Fisketur til solen gaar ned

Guiden vaar og et stort tre..

Transport frem og tilbake var 19 seters smaafly, ganske kult aa fly alongside Huayna Potosi i solnedgangen. Ikke saa kult aa fly ned til jungelen i "stiv kuling". Sideveis flyvninger er ikke min greie.

                                                   Toppen av Huayna Potosi


                                                                       Flystripa i Rurre

      Bagasjehandtering i Rurre

      Transportmidlet til og fra Rurre

1 kommentar:

  1. høres så spennende ut!
    skriv mer!
    klemmer fra meg som savner deg mest:)

    SvarSlett