Shopping i en hundekjører's liv

lørdag 12. juni 2010

On the road again

Endelig! Etter to mnd "hjemme" føles det fantastisk å være på veien igjen. Takk for all overnattingsplass og moro som dere der hjemme i Norge har laga for meg de siste to mnd. Er takknemlig for alle senger jeg har lånt, middager som har blitt laget og turer jeg har vært på med dere.

Nå er jeg i selveste New York sammen med Magnus. Et lite tips til alle som skal over dammen.. Ikke glem å fylle ut ESTA skjemaet online.. Det gjorde nemlig vi og det er ingen suksess. Vi kom opp på Gardemoen med sekkene våre og kom så langt som til insjekkingskøen før vi i det hele tatt hadde hørt om at ESTA var gått online. Dermed ble det neglebiting og ufrivillig kaffepause mens vi så flyet vårt ta av mot drømmenes land uten oss. Heldigvis ble vi approved for innreise innen neste flyavgang. To timer forsinket, men veldig glad for å være på vei. Magnus fikk bytta statsborgerskap, så han er nå den stolte innbygger av Nord Korea iflg ESTA.

Vel framme i NY fikk vi kommet oss på hostellet vårt i Brooklyn, veldig hyggelig hostell i noe som ser ut som et kunstnersamfunn/industriområde. Herlig mix av folk og kule spisesteder av typen "dette kan umulig være her, ser ut som bakveien inn til en take out pizza sjappe" som viser seg å være verdens kuleste restaurant så snart du kommer innafor. 7 stop med subway'en og vi er midt på Manhattan.

Første kvelden ble vi overmannet av jet lag og sovnet ganske kjapt etter middag, avtalte at klokka måtte være noe med ti før det var lov å legge seg. Ca ett over halv ti tenker jeg at undertegnede sov sote drommer. (er naa i Lima og derfor ingen norske bokstaver mer..)

Neste dag var sondag, og vi hadde lyst aa oppleve en gospelgudstjeneste i Harlem som forste post paa programmet. Subway til Harlem og se etter velkledde mennesker som saa ut som de skulle i kirken var oppskriften tenkte vi.. Det ble litt vanskelig skulle det vise seg, men til slutt kom vi i snakk med ei hyggelig dame paa en slakterbutikk som mente at vi kunne vel dra i kirka hennes. Det viste seg aa vaere en populaer kirke for turister, det var nemlig ko utenfor kirka naar vi kom dit. Men det var ikke forste sondag de hadde gudstjeneste med turister, vi ble skippa opp paa mezzaninen og tillatelse til aa gaa naar vi ville da gudstjenesten var 2 timer lang. Vi ble revet med av gospelsang og en stand up komiker av en prest saa for vi visste ordet av det var 2,5 timer passert og vi holdt hender med lokale brothers and sisters til siste sangen. Veldig flott opplevelse som anbefales om en skal til NY.

Jeg har siden jeg var liten og spilte Last Ninja paa commandore 64 dromt om aa se central park, og hva fikk jeg se i parken? En vaskeekte ninja!!! Det var nemlig Japan dag i parken og vedkommende hadde sikkert vaert med paa noe greier ifbm det. Etter noe som foltes som milevis med vandring rundt for aa se paa diverse sigther i NY ble kvelden rundet av med Jazzkonsert pa legendariske Birdland Jazzclub hvor vi opplevde afrikansk-cubansk storband.

Dag tre ble startet med Empire State Building, kan jo nesten ikke besoke NY uten aa ta en titt fra oven. Vaeret var nydelig og sikten var mindblowing, hvilken enorm by. Etter dette turiststuntet var det shopping paa agendaen, jeg har lenge gaatt aa siklet paa et nytt camera og hadde faat anbefalt en butikk av en kar i sportsbutikk. Det er den sykeste shoppingopplevelsen jeg noensinne har hatt, idet du traar innafor dora er det som om alle som jobber der horer til paa 60 tallet eller noe. Alle som jobber der er joder med hatt og korketrekker som kinnskjegg. Hele butikken er lagt opp med samleband under disken og i taket, saa vi gikk bare i en loype fra inngangsdora og via kameraavdelingen for vi vips syçtod ute paa gata igjen med vaert vaart kamera uten aa helt ha rukket aa oppfatte at vi shoppet. Superdyktig betjening og en helt raa logistikk paa sjappa. B&H er navnet, 3 bloks fra Empire.

Resten av NY oppholdet gikk med til aa se Times Square, Little Italy, Meatpacking district, Greenwich, Ground Zero, Fifth Avenue. Og til aa treffe Birgitte, ei veldig skjonn venninne av meg som for oyeblikket bor i NY. Utrolig goy aa se henne igjen etter 1/2 aar siden sist. Takk for hjelpa med pakkene vennen!!

Vi hadde egentlig skikkelig god tid den siste dagen, men dette klarte vi aa rote bort med enna mer trasking rundt i byen. Naar vi endelig kom oss til bussen som skulle ta oss til fluplassen var det bare 2 timer til flyet vart skulle gaa. Atter en gang neglebiting og dette rekker vi ALDRI tanker suste gjennom hodet, 45 min for flyet skulle gaa var vi paa flyplassen. Snek i alle koer man kunne snike i og lop tvers igjennom flyplassen for aa innse at flyet var forsinket. Ja, ja.. vi kom oss med iallefall.

PS: Pappa, fant ikke pub´en din, men var iallefall i gata og leta som du ser..